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Title
Dynamics of Schistosoma haematobium egg output and associated infection parameters following treatment with praziquantel in schoolchildren in South Côte d'Ivoire |
Full text
http://www.freidok.uni-freiburg.de/volltexte/9055/ |
Date
2013 |
Author(s)
Stete, Katarina |
Abstract
Background: Schistosomiasis affects more than 200 million people in the tropics and subtropics, yet it belongs to the neglected tropical diseases. The global strategy to control schistosomiasis is based on large-scale administration of praziquantel. In order to monitor drug efficacy, standard protocols for treatment evaluation are necessary. The goal of the current project was to assess various diagnostic methods and the optimal time point post-treatment for measuring the efficacy of a single oral dose (40 mg/kg) of praziquantel against Schistosoma haematobium. Methods: A baseline cross-sectional survey was conducted in a primary school in the village of Grand Moutcho, located in the district of Agboville, approximately 75 km north of Abidjan in south Côte d'Ivoire. Two mid-day urine samples were collected from 124 schoolchildren aged 7-15 years. Urine samples were subjected to visual examination (for detection of macrohaematuria), urine filtration (for detection of S. haematobium eggs) and reagent strip testing (for detection of microhaematuria, proteinuria and leukocyturia). Children who were found with S. haematobium eggs in their urine were treated with a single oral dose of praziquantel (40 mg/kg) and followed up for a period of 62 days post-treatment. Urine samples were collected on 23 occasions during this follow-up period and subjected to the same diagnostic methods as during the baseline cross-sectional survey. Additionally, a pre-tested questionnaire on schistosomiasis-associated signs and symptoms and water contact patterns was conducted once per week with both S. haematobium-infected and non-infected children. At the end of the study, all children attending the school were offered a single oral dose of praziquantel (40 mg/kg) and albendazole (400 mg) free of charge. Results: S. haematobium infections were detected in 98 (79.0%) of the 124 children. Ninety children were treated with praziquantel and invited to participate in the follow-up surveys. The observed cure and egg reduction rates after treatment were highly dependent on the point-in-time post-treatment. After the second week post-treatment, egg reduction rates were high, (>97%) and remained high until the end of the observation period. Observed cure rates were highest in weeks 6 and 9 post-treatment with 92.9% and 95.0%, respectively. The prevalence of all infection-associated parameters, as determined by visual examination and reagent strip testing of urine samples, decreased after treatment with praziquantel. The prevalence of proteinuria and leukocyturia reached a minimum of 2.4% in weeks 5 and 7 post-treatment, while the prevalence of microhaematuria decreased slowly, reaching the lowest level of 16.3% at the end of the 62-day follow-up period. The results of the questionnaire survey did not correlate with our laboratory results, when considering the prevalence of schistosomiasis-associated self-reported symptoms. Conclusions: High cure and egg reduction rates and the decrease of infection-associated parameters confirm the efficacy of a single oral dose of praziquantel (40 mg/kg) against S. haematobium in school-aged children. For monitoring drug efficacy we suggest that the optimal time point for measuring the cure rate of praziquantel against S. haematobium infection is between 35 and 42 days post-treatment. However, in terms of egg reduction rates, praziquantel efficacy can be evaluated considerably earlier, at days 15-21 post-treatment. While a simple questionnaire about remaining schistosomiasis-associated symptoms cannot be recommended for monitoring treatment efficacy, reagent strips are a useful additional tool for measuring treatment efficacy, and the most appropriate time-points are weeks 5 and 6 post-treatment. - Hintergrund: Mehr als 200 Millionen Menschen sind weltweit an Bilharziose erkrankt. Die Krankheit zählt jedoch immer noch zu den sogenannten vernachlässigten Tropenkrankheiten. Die globale Strategie zur Bekämpfung der Bilharziose basiert auf präventiver Massenbehandlung von Schulkindern mit Praziquantel in Risikogebieten. Um die Wirksamkeit des Medikamentes zu überwachen, sind standardisierte Richtlinien zur Behandlungsevaluation notwendig. Das Ziel des aktuellen Projektes war es, verschiedene diagnostische Verfahren und den optimalen Zeitpunkt für die Messung der Wirksamkeit von Praziquantel gegen Schistosoma haematobium zu beurteilen. Methoden: Die gegenwärtige Studie wurde in einer Grundschule im Dorf Grand Moutcho, im Bezirk Agboville, ca. 75 km nördlich von Abidjan in der Côte d'Ivoire durchgeführt. 124 Schulkinder zwischen 7 und 15 Jahren waren in eine Baseline-Querschnittsuntersuchung einbezogen. An zwei Schultagen wurde je eine Urinprobe eingesammelt. Alle Proben wurden mit bloßem Auge (zur Detektion von Makrohämaturie), Urinteststreifen (zur Detektion von Mikrohämaturie, Proteinurie und Leukozyturie) und der Urin-Filtrations-Methode untersucht (zur Detektion von S. haematobium Eiern). Kinder mit mindestens einem S. haematobium Ei im Urin erhielten eine orale Einzeldosis Praziquantel (40 mg/kg) und wurden über einen Zeitraum von 62 Tagen nachverfolgt. Innerhalb dieses Zeitraumes wurden Urinproben an 23 Tagen gesammelt. Alle Proben wurden den gleichen diagnostischen Verfahren unterzogen wie schon während der Baseline- Querschnittsuntersuchung. Zusätzlich wurde mit allen Kindern, sowohl den infizierten als auch den nicht-infizierten ein wöchentlicher standardisierter Fragebogen zu Bilharziose-assoziierten Symptomen und der Häufigkeit von Wasserkontakt durchgeführt. Am Ende der Studie wurde allen Kinder der Schule je eine orale Einzeldosis Praziquantel (40 mg/kg) und Albendazol (400 mg) angeboten. Ergebnisse: S. haematobium Infektionen wurden in 98 der 124 Kinder nachgewiesen (79,0%). Neunzig Kinder wurden mit Praziquantel behandelt und in die Follow-up Studie einbezogen. Sowohl die Heilungsrate als auch die relative Reduktion der Eiausscheidung waren stark abhängig vom Messzeitpunkt nach Behandlung. Zwei Wochen nach Behandlung waren die Reduktionsraten der Eiausscheidung hoch (>97%) und blieb auf hohem Niveau bis zum Ende der Studie. Die Heilungsraten waren am höchsten in Woche 6 und 9 nach Behandlung mit 92,9% und 95,0%. Die Prävalenz der Bilharziose-assoziierten Urinparameter sank deutlich nach Behandlung. Die Prävalenz von Proteinurie und Leukozyturie erreichte ein Minimum von 2,4% in Woche 5 und 7 nach Behandlung, während die Prävalenz von Mikrohämaturie langsamer sank und ein Minimum von 16,3% am Ende der 62-Tage Follow-up Periode erreichte. Die Fragebögen zeigten keine deutliche Korrelation mit den Laborergebnissen, da sich die Häufigkeit von berichteten infektionsassoziierten Symptomen nach Behandlung kaum änderte und in allen Wochen nach Behandlung höher war als die Infektionsprävalenz. Schlussfolgerungen: Hohe Heilungsraten und Reduktionsraten in der Eiausscheidung bestätigen die Wirksamkeit einer oralen Einzeldosis von Praziquantel (40 mg/kg) gegen S. haematobium bei Schulkindern. Für die Überwachung der Wirksamkeit von Praziquantel gegen S. haematobium empfehlen wir die Messung der Heilungsrate 35 bis 42 Tage nach Behandlung. Die Wirksamkeit im Sinne einer Verminderung der Eiausscheidung kann jedoch schon früher gemessen werden, 15 bis 21 Tage nach Behandlung. Während ein einfacher Fragebogen über verbleibende Bilharziose-assoziierte Symptome sich scheinbar nicht zur Messung der Behandlungswirksamkeit eignet, sind Urinteststreifen ein nützliches zusätzliches Instrument zur Messung der Wirksamkeit von Praziquantel, der geeignetste Zeitpunkt hierfür sind die Wochen 5 und 6 nach Behandlung. |
Subject(s)
Bilharziose; Hämaturie; Schistosoma haematobium; Praziquantel; Arzneimittelwirksamkeit; Proteinurie; Leukozyturie; Côte d'Ivoire; Schistosoma haematobium; Praziquantel; Drug efficacy; Proteinuria; Leukocyturia; Côte d'Ivoire; Medical sciences, Medicine |
Language
eng |
Publisher
Universität Freiburg; Medizinische Fakultät / Universitätsklinikum. Medizinische Univ.-Klinik und Poliklinik |
Type of publication
Text.Thesis.Doctoral |
Format
application/pdf |
Source
Parasites&Vectors |
Rights
/doku/lizenzen/1_Standard_mit_POD.pdf |
Identifier
urn:nbn:de:bsz:25-opus-90556 |
Repository
Freiburg - University of Freiburg
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Added to C-A: 2013-06-23;10:05:17 |
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